Wednesday, October 26, 2011

Assalamualaikum warahmatullah,

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Huraian :

1. Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama sangat tinggi dan mulia dalam parameter Islam. Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu, “Berlapang-lapanglah dalam majlis”, maka lapangkanlah, nescaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan, “Berdirilah kamu, maka berdirilah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.” Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Mujaadalah [058], ayat 11)

2. Kerana kedudukan ilmu yang sedemikian tingginya, maka Islam mewajibkan umatnya untuk mempelajari ilmu, sehingga diharapkan mereka bekerja berdasarkan ilmunya, bukan sekadar mengikuti seseorang tanpa tujuan

3. Berjihad dalam ilmu maksudnya ialah bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban yang berguna serta memberikan gambaran yang betul tentangnya tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang yang memberikan ilmu berupa petunjuk akan dikurniakan balasan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu tersebut.






BERBAIK SANGKA DENGAN KETENTUAN ALLAH

Diriwayatkan oleh al-Hafiz Ibn Abi al-Dunya dalam kitab al-Ridha 'Anillah, daripada seorang ulama' tabiin di Kufah bernama Masruq bin Ajda, seperti berikut:

Disebuah desa pedalaman, terdapat sebuah keluarga yang hanya memiliki seekor ayam, seekor keldai dan seekor anjing. Ketiga-tiga haiwan ini amat mereka sayangi kerana memberi manfaat kepada mereka. Ayam untuk membangunkan solat, keldai untuk mengambil air dan anjing untuk menjaga rumah.

Suatu hari, ayam milik keluarga itu telah menjadi mangsa kepada musang. Seisi keluarga menjadi sangat sedih. Namun si ayah berkata: "Tidak mengapa. Insya-Allah(takdir) ini mungkin ada kebaikan untuk kita sekeluarga." Beberapa hari kemudian, seekor serigala pula membunuh keldai mereka. Seluruh ahli keluarga kembali bersedih, namun si ayah tetap berkata: "Tidak mengapa. Insya-Allah(takdir) ini mungkin ada kebaikan untuk kita sekeluarga." Selang beberapa waktu berlalu, anjing mereka pula mati secara tiba-tiba. Seluruh ahli keluarga kembali lagi bersedih. Si ayah kembali berkata perkara yang sama: "Tidak mengapa, insya-Allah baik untuk kita."

Masruq berkata: "Pada suatu pagi,sebaik terbangun tidur, mereka mendapati seluruh penduduk desa telah ditawan dan dibawa pergi oleh sekumpulan perompak pada malam tersebut. Hanya ahli keluarga ini sahaja yang selamat, sebab perompak-perompak itu hanya mendatangi rumah-rumah yang terdengar bunyi haiwan di dalamnya sahaja."

"Boleh Jadi Kamu Membenci Sesuatu, Padahal Ia Amat Baik Bagimu, Dan Boleh Jadi(Pula) Kamu Menyukai Sesuatu, Padahal Ia Amat Buruk Bagimu. Allah Maha Mengetahui, Sedang Kamu Tidak Mengetahui." (al-Baqarah:216)

Mudah2an bersih pandangan mata hati kita pada Allah

No comments:

Post a Comment